پنجشنبه, 1 اسفند, 1398
خانه / آموزش طراحی سه بعدی / آموزش 3ds max / آشنایی با محیط نرم افزار 3ds max

آشنایی با محیط نرم افزار 3ds max

محیط کار یا Interface نرم افزار اتودسک تری دی مکس ( 3ds max ) جایی است که شما مدل و صحنه سه بعدی خود را می بینید و در آن کار می کنید. در این مطلب ما می خواهیم درباره ابزار موجود در آن و کاربردهای آن توضیحات مختصر و اولیه ای ارائه نماییم. هر چند این توضیحات مقدماتی می باشند و ممکن است در بسیاری از نرم افزار های دیگر نیز مشابه باشند ولی برای شروع آموزش این نرم افزار به عنوان گام اول ضروری می باشند.

اجزای محیط کار نرم افزار 3ds Max

در گوشه چپ بالای 3ds max ، آیکون نرم افزار تری دی مکس قرار دارد که به آن دکمه برنامه می گویند. با کلیک بر روی آن منوی برنامه باز می شود، که به شما امکان دسترسی به تعداد زیادی از دستورات را می دهد.

در کنار دکمه برنامه بخش ابزار دسترسی سریع قرار گرفته است که در واقع برای دسترسی سریع به دستورات پرکاربرد می باشد.

یکی از پرکاربرد ترین دستورات 3ds max در این بخش های گفته شده دکمه و دستور Undo می باشد که برای برگشت یک عملیات اشتباه در طول طراحی به کار می رود. به این صورت که بعد از انجام اشتباه در هر مرحله از کار با نرم افزار شما می توانید با کلیک بر روی دکمه Undo یک مرحله به عقب برگردید و اشتباه خود را اصلاح نمائید. البته می توان با استفاده از کلید ترکیبی کنترل و Z کیبورد نیز این کار را انجام داد.

 

شکل زیر محیط کار نرم افزار 3ds max را نشان می دهد.

 

در زیر ما به صورت کوتاه به هر کدام از این بخش ها می پردازیم.

1- Application Button : منوی برنامه را باز می کند که در این منو دستورات مدیریت فایل قرار دارد.

2- Quick Access toolbar: میانبری از چند عدد از پرکاربرد ترین دستورات نرم افزار در این بخش قرار گرفته برای دسترسی سریع به این دستورات حین کار با نرم افزار

3- InfoCenter : راه دسترسی به اطلاعات مربوط به نرم افزار

4- The Ribbon: محل دسترسی به تعداد زیادی از ابزار های طراحی و اصلاح مدل های سه بعدی بصورت سریع و راحت

5- Command panel tabs: جایی است که تمامی تغییرات در پارامتر ها اتفاق می افتد. محل دسترسی به تعداد زیادی از فاکتور ها و پارامتر های ایجاد اجسام، این بخش به چند تب تقسیم بندی شده است که هر کدام شما را به پنلی ارجاع می دهند مانند پنل Creat و پنل Modify و غیره

6- Rollout : بخشی از Command panel می باشد که می توان آن را گسترش داد تا لیستی از پارامتر ها را مشاهده کرد

7- Viewport Navigation Controls: آیکون هایی که طرز نمایش اجسام درون ویوپورت ها را کنترل می کنند، آیکون ها ممکن است بر اساس ویوپورت فعال تغییر کنند.

8- Animation Time/Keying controls : بخش که کلید های انیمیشن و طریقه پخش انیمیشن را کنترل می کنند.

9- Coordinate display area : بخشی که به شما اجازه می دهد مقادیر مورد نظرتان را برای دستورات جابجایی و چرخش و تغییر اندازه اجسام را وارد نمائید.

10- Track bar: محل نمایش شماره فریم ، برای مشاهده کلید های انیمیشن در این بخش می بایست یک جسم را انتخاب نمائید.

11- Prompt Line and status bar controls : مشاهده وضعیت اطلاعات درباره صحنه موجود و دستورات فعال

12- Time slider : نمایش دهنده فریم کنونی در این بخش به شما اجازه داده می شود فریم کنونی را تغییر دهید.

13- MAXScript Mini Listener : محل نمایش دستورات زبان برنامه نویسی مخصوص نرم افزار که به آن MAXScript گفته می شود.

14- Viewport Layout tab bar : این بخش یک تب دسترسی آسان برای تغییر وضعیت ویوپورت ها می باشد.

15- Viewports: شما می توانید در این بخش نما های مختلف را برای نمایش در هر کدام از این چهار ویوپورت انتخاب کنید.

16- Main toolbar : فراهم کننده دسترسی سریع به ابزار و دکمه های مربوط به بسیاری از عنوان های معمول

17- Menu bar: محل دسترسی به دستورات گروه بندی شده

امیدواریم در مطالب بالا توانسته باشیم اندکی به معلومات شما درباره این نرم افزار حرفه ای اضافه کرده باشیم. با سایت ما همراه باشید تا در ادامه مطالب آموزش نرم افزار 3ds max به بحث های پیشرفته تر بپردازیم.

لطفا نظرات خود درباره این مطلب را از طریق ارسال دیدگاه ها در زیر همین صفحه با ما در میان بگذارید.

درباره ی Admin

طراح سه بعدی، متخصص CNC، دارای بیش از 15 سال سابقه در انواع نرم افزار های طراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =